Snabbfakta

Studieort Göteborg
Studieform Klassrum
Nivå Grundnivå
Omfattning 2 år
Poäng 400
Studietakt Heltid
Studiestart HT24 Göteborg
Öppen för ansökan
Sista ansökningsdag 15 maj 2024

Kostnadsfri CSN-berättigad


Om Account Manager IT Sales

Techbranschen växer i snabb takt, i och med det ökar också efterfrågan på nischade försäljare med fokus mot IT. Är du redo att göra business inom en het bransch? Då är Account Manager IT Sales ett utmärkt karriärval.

IT-branschens komplexitet ställer idag allt högre krav på kvalificerad säljkompetens med spetskompetens inom just tech. Vår YH-utbildning inom IT-sälj erbjuder dig djupgående kunskaper inom säljprocesser med fokus på produkt- och teknikkunskap. Utbildningen är noga framtagen för att tillgodose företagens ökade behov av kunniga personer med en eftertraktad kunskapsmix inom försäljning, teknik och marknadsföring.

Säljare med dubbelkompetens

Vardagen som Account Manager IT Sales innebär allt som oftast B2B-sälj inom IT-sektorn och du arbetar bland annat med att sälja IT-lösningar och produkter till företag, organisationer och kommuner. I din yrkesroll arbetar du aktivt med att utveckla och stärka befintliga kundrelationer på sikt, men även säljuppdrag med fokus på nya samarbeten och partners.

Karriär och möjligheter

Digitaliseringens framfart och den snabba utvecklingen inom IT gör att det ständigt tillkommer nya varor och tjänster. För dig som färdigutbildad säljare inom IT innebär detta goda karriärmöjligheter efter examen. Tekniskt kunniga säljare är idag en bristvara och därför äe det klokt att spetsa din kompetens mot IT. Rollen öppnar även upp för internationella möjligheter, då denna typ av säljfokus är aktuellt världen över. Efter utbildning kan du bland annat jobba som:

  • IT-säljare
  • Affärsutvecklare IT
  • Account Manager IT Sales
Studieort Göteborg
Studieform Klassrum
Nivå Grundnivå
Omfattning 2 år
Poäng 400
Studietakt Heltid
Studiestart HT24 Göteborg
Öppen för ansökan
Sista ansökningsdag 15 maj 2024

Kostnadsfri CSN-berättigad


Studerande på smh står med mobil i handeln och ler mot kameran

INTERVJU

Möt en studerande som pluggar till Account Manager IT Sales. Du får här veta mer om bakgrund till valet av utbildning, framtidsplaner och ta del av heta ansökningstips!

Läs intervjun

INSTAGRAM

I vårt Instagramflöde kan du möta både branschen och våra studerande. Här får du ta del av de senaste nyheterna och tips på hur du når din yrkesdröm inom marknadsföring och försäljning.

Följ oss på Instagram

Om utbildningen

Studierna är förlagda på heltid och omfattar både teoretiskt och praktiskt arbete. Uppskattningsvis tillbringar du tre dagar i skolan med lektioner och resterande tid är avsatt till självstudier och grupparbeten. En tredjedel av din utbildning utgörs av LIA, lärande i arbete. Det innebär att du är ute på praktik hos företag i branschen. LIA- perioderna är en fantastisk möjlighet för dig som studerande att “hands on” få en djupare förståelse för yrket och få chansen att knyta viktiga kontakter inför framtiden.

För att söka till utbildningen krävs att du har grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier.

Till utbildningen finns en ledningsgrupp med näringslivsrepresentanter från branschen. De ser till att utbildningen håller hög kvalitet och att utbildningens innehåll överensstämmer med de behov och krav som arbetslivet ställer.

I ledningsgruppen ingår:

    • Hogia Invoice Management AB
    • Go!Sales.
    • Adsup
    • EasyFairs Nordic AB
    • Säljarnas
    • Tranemo Advanced Workwear/Tranemo Textil 
    • Coegi
    • Segula Technologies
    • ACP Progress
    • Jerrie
    • Drottning Blankas Gymnasieskola Borås

Kickstarta din karriär och utmana dig själv tillsammans med oss

Kursöversikt

400
Kurs
Poäng
Introduktion till IT-branschen
15
Syftet med kursen är att ge den studerande specialiserade kunskaper om hur IT-branschen är segmenterad och vilka olika typer av tjänster och produkter som erbjuds.
Strategisk försäljning
20
Syftet med kursen är att den studerande skall få kunskaper, i strategisk försäljning och lära sig att både ta fram och analysera försäljningsstrategier.
Affärsekonomi
20
Syftet med kursen är att ge den studerande grundläggande och yrkesinriktade kunskaper inom redovisning, företagsanalys, kalkylering samt kunskaper om företagets roll och villkor i samhället.
Teknik och Produktkunskap
40
Syftet med kursen är att ge den studerande grundläggande kunskaper kring hur mjukvarustacken och internet fungerar. I kursen ingår även baskunskaper rörande hur IT-infrastruktur fungerar och hur denna samspelar med mjukvara för att skapa moderna IT-lösningar.
Retorik
20
Syftet med kursen är att ge den studerande verktyg för att bli en trygg och effektiv kommunikatör inför sin framtida roll.
Marknadsföring
30
Kursens syfte är att ge den studerande fördjupade kunskaper och färdigheter för att förstå och hantera företagets verksamhet utifrån ett varumärkes- och affärsperspektiv.
Affärsjuridik
20
Syftet med kursen är att ge den studerande nödvändiga kunskaper inom ämnet affärsjuridik så att de kan utför sina arbetsuppgifter som IT-säljare och förebygga att hamna i juridiska fallgropar.
Sälj- och förhandlingsteknik
30
Syftet med kursen är att ge den kunskaper, i utvärdering av sälj- och förhandlingsprocesser samt utveckla sin egen förhandlingsteknik för att utvecklas i rollen som IT-säljare.
Affärsengelska
20
Syftet med kursen är att den studerande skall få specialiserade kunskaper i det engelska språket utformat för att kunna författa affärskommunikation obehindrat.
LIA 1
55
Syftet med LIA-kursen är att den studerande skall genom praktiskt försäljningsarbete utveckla sina kunskaper, kompetenser och färdigheter i yrkesrollen som IT-säljare.
Projektledning – inriktning IT
25
Syftet med kursen är att den studerande ska få kunskaper, färdigheter och kompetenser i att initiera, planera, genomföra, leda, slutföra och utvärdera ett projekt utifrån olika projektmodeller.
Examensarbete
35
Syftet med kursen är att ge den studerande färdigheteter i att självständigt planera, genomföra och avsluta ett större projekt från start till mål, samt förhålla sig till tekniker och metoder för att säkerställa att arbetet når uppsatta mål och deadlines.
LIA 2
70
Syftet med kursen är att de studerande ska få fördjupade kompetenser och färdigheter inom försäljning mot IT-branschen. Den studerande ska vidare kunna omsätta sina teoretiska och praktiska kunskaper från utbildningens kursmoment och applicera i arbetslivet.
Summa 400

Vanliga frågor

Kontakt

Har du inte fått svar på dina frågor? Kontakta oss gärna, vi finns här för dig!
Antagningsenheten svarar på dina frågor kring behörighet och ansökan/ansökningshandlingar. Antagningsenhetens öppettider är:
mån och fre: kl. 09.00 – 12.00 samt tis-tors tor: kl. 09.00 – 15.00

Utbildningsledaren svarar på dina funderingar rörande utbildningen.

En kvinna läser Ansökningsguiden på sin telefon

ANSÖKNINGSGUIDE

I vår ansökningsguide har vi samlat allt som du behöver veta för att söka till våra utbildningar. Vi tar dig genom hela resan – från ansökan till en plats i klassrummet. Vad väntar du på? Läs mer här!

Se vår ansökningsguide
kille sitter framför datorn och läser smh nyheter

SENASTE NYTT

I vår nyhetsportal kan du läsa om nya spännande karriärmöjligheter och vilken kompetens som efterfrågas i branschen. Håll dig uppdaterad – If you snooze, you loose!

Se våra nyheter