Snabbfakta

Studieort Göteborg
Studieform Klassrum
Nivå Grundnivå
Omfattning 2 år
Poäng 400
Studietakt Heltid
Studiestart HT24 Göteborg
Öppen för ansökan
Sista ansökningsdag 15 maj 2024

Kostnadsfri CSN-berättigad


Om E-commerce Manager

Satsa på en spännande framtid inom e-handel och online marknadsföring! En het bransch där målgruppsförståelse, effektiva displaystrategier och smidiga köpprocesser är nyckeln till framgång.

I takt med att e-handeln revolutionerar bransch efter bransch ökar också behovet av personer med kompetens inom e-handel och inte minst inom online marknadsföring. Trenden visar på att allt fler konsumenter söker sig utanför de traditionella nationsgränserna eftersom de först och främst är intresserade av att hitta rätt vara till rätt pris och leveransvillkor. Om den bästa kombinationen sedan finns i en svensk eller utländsk webbutik spelar för många mindre roll. Av den anledningen behövs fler specialister inom online marknadsföring. I annat fall blir det svårt för de svenska e-handelsföretagen att stå emot internationell konkurrens och inta en ledarroll i den snabba digitala utvecklingen.

Karriär och möjligheter

Rollen fokuserar på innovativa och affärsdrivande insatser för att hitta nya vägar att nå ut till dagens konsumenter. Du som är intresserad av en karriär som e-commerce manager är därför sannolikt nyfiken på den pågående digitaliseringen, och de möjligheter som den medför inom marknadsföring och försäljning online.

Bli specialiserad E-commerce Manager inom e-handel

E-commerce manager syftar till en specialiserad yrkesroll inom e-handel. Med andra ord arbetar du både strategiskt och operativt med uppdrag kopplade till digital marknadsföring och e-handelsförsäljning av varor och tjänster, både mot konsument och B2B-marknad. De vanligaste arbetsområdena är exempelvis; E-handel, datadriven marknadsföring/analys och omnikanal-försäljning. Efter examen kan du arbeta som exempelvis:

  • Marknadsförare inom e-handel
  • Online marknadsförare
  • E-commerce Manager
  • Online Merchandiser
Studieort Göteborg
Studieform Klassrum
Nivå Grundnivå
Omfattning 2 år
Poäng 400
Studietakt Heltid
Studiestart HT24 Göteborg
Öppen för ansökan
Sista ansökningsdag 15 maj 2024

Kostnadsfri CSN-berättigad


Studerande på smh står med mobil i handeln och ler mot kameran

INTERVJU

Ta del av våra studerande som läser hos oss på Sälj & Marknadshögskolan. Läs om varför de valt den utbildning de valt och se tipsen till dig som funderar på att söka.

Läs intervjuerna

INSTAGRAM

I vårt Instagramflöde kan du möta både branschen och våra studerande. Här får du ta del av de senaste nyheterna och tips på hur du når din yrkesdröm inom marknadsföring och försäljning.

Följ oss på Instagram

Om utbildningen

Studierna är förlagda på heltid och omfattar både teoretiskt och praktiskt arbete. Uppskattningsvis tillbringar du tre dagar i skolan med lektioner ochYH-utbildningen genomförs på heltid och omfattar både teoretiskt och praktiskt arbete, där exempelvis övningar och projektarbeten ingår. En tredjedel av utbildningstiden tillbringar du också på praktik ute i arbetslivet på så kallad LIA – ”Lärande i arbete”. På den här utbildningen kommer du att ha två långa sammanhängande LIA-perioder. Detta för att du ska hinna få ett starkt fäste på ditt LIA-företag under praktiken och samtidigt bli ännu attraktivare för en fortsatt anställning.

För att söka till utbildningen krävs att du har grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier.

Till utbildningen finns en ledningsgrupp med näringslivsrepresentanter från branschen. De ser till att utbildningen håller hög kvalitet och att utbildningens innehåll överensstämmer med de behov och krav som arbetslivet ställer.

 

I ledningsgruppen ingår:

  • Folkspel
  • Essity
  • Jollyroom
  • Scream Mediabyrå
  • ICA Reklam
  • Webmind
  • Be Better Online
  • tion digital

E-handelsföretagen efterlyser kompetens där bred kunskap inom e-handelns processer är central.

Kursöversikt

400
Kurs
Poäng
Digital kommunikation
25
Syftet med kursen är att ge den studerande operativa kunskaper, färdigheter och kompetenser för att självständigt arbeta med att identifiera målgrupper och anpassa erbjudanden, strategier och aktiviteter till konsument- och företagsmarknader med hjälp av digital marknadsföring.
E-handel 1
40
Kursen syftar till att ge den studerande kunskaper i e-handel och e-handelsmiljöer. Vidare får den studerande inblick i e-handelsplattform, affärssystem, betallösning och logistiklösning.
Juridik för e-handel
20
Syftet med kursen är att den studerande ska få relevanta kunskaper, färdigheter och kompetenser inom ämnet juridik för att kunna förebygga och hantera juridiska problem i rollen som online marknadsförare.
Affärsstrategi & kundresan
30
Kursen syftar till att ge den studerande kunskaper i metoder och teorier för att förstå försäljning och dess process från strategisk till operativ nivå.
Företagsekonomi
20
Syftet med kursen är att den studerande skall få grundläggande och yrkesinriktade kunskaper, färdigheter och kompetenser i grundläggande företagsekonomi, budgetering, företagsanalys, kalkylering samt kunskaper om företagets roll och villkor i samhället.
Affärsengelska
20
Syftet med kursen är att den studerande skall få specialiserade kunskaper, färdigheter och kompetenser i det engelska språket samt kunna använda dessa för att läsa och författa affärskommunikation för komplexa affärer utifrån ett helhetsperspektiv.
E-handel 2
40
Kursen syftar till att ge den studerande fördjupade strategiska och praktiska kunskaper inom e-handelns tekniska delar. Målet med kursen är att den studerande genom teoretiska moment och praktiska övningar ska bredda och utveckla sina tekniska kunskaper inom e-handel.
Retorik
20
Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig kunskap, färdigheter och kompetenser för att bli en trygg och effektiv kommunikatör, för att kunna känna sig säkrare i sin yrkesroll.
LIA 1
50
Syftet med LIA-kursen är att den studerande genom praktiskt affärsutvecklings- och marknadsföringsarbete ska utveckla sina kunskaper, kompetenser och färdigheter i yrkesrollen som E-commerce Manager.
Projektledning - e-handel
30
Syftet med kursen är att de studerande ska få övergripande kunskaper, färdigheter och kompetenser för att initiera, planera, genomföra, leda, slutföra och utvärdera ett projekt inom e-handel utifrån olika projektmodeller och verktyg.
Examensarbete - Lanseringsplan
35
Syftet med kursen är att den studerande ska få kunskap om olika teorier och metoder kopplade till rapportskrivning, genom att arbeta fram ett examensarbete innehållande en lanseringsplan för en e-handel. Den studerande ska få färdighet i att självständigt planera, genomföra och avsluta examensarbetet på svenska eller engelska samt behärska tekniker och metoder för att säkerställa att arbetet når uppsatta mål.
LIA 2
70
Syftet med LIA-kursen är att den studerande genom praktiskt affärsutvecklings- och marknadsföringsarbete ska utveckla sina kunskaper, kompetenser och färdigheter i yrkesrollen som Online Merchandiser/E-commerce Manager. Målet med LIA-kursen är att den studerande ska få djupare kunskaper, kompetenser och färdigheter i det praktiska arbetet inom e-handel och online -marknadsföring.
Summa 400

Vanliga frågor

Kontakt

Har du inte fått svar på dina frågor? Kontakta oss gärna, vi finns här för dig!
Antagningsenheten svarar på dina frågor kring behörighet och ansökan/ansökningshandlingar. Antagningsenhetens öppettider är:
mån och fre: kl. 09.00 – 12.00 samt tis-tors tor: kl. 09.00 – 15.00

Utbildningsledaren svarar på dina funderingar rörande utbildningen.

 

En kvinna läser Ansökningsguiden på sin telefon

ANSÖKNINGSGUIDE

I vår ansökningsguide har vi samlat allt som du behöver veta för att söka till våra utbildningar. Vi tar dig genom hela resan – från ansökan till en plats i klassrummet. Vad väntar du på? Läs mer här!

Se vår ansökningsguide
kille sitter framför datorn och läser smh nyheter

SENASTE NYTT

I vår nyhetsportal kan du läsa om nya spännande karriärmöjligheter och vilken kompetens som efterfrågas i branschen. Håll dig uppdaterad – If you snooze, you loose!

Se våra nyheter